reklama

ladislav chudík predsa v STV !

Ladislava Chudíka, tohto ľudského herca, uznáva každý. Konečne som sa dočkal a opäť som ho videl v televízii. Mne vysielací čas vyhovoval (aj keď ho už jeden kolega-bloger stihol vopred zavrhnúť). Vďaka medailónu sa pre mňa veľkonočná nedeľa stala o veľa stupňov krajšou. A JE to OSOBNÉ.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Ako vysokoškolák som bol v divadle na viacerých hrách, v ktorých tento majster majstrovsky zvládal svoje roly. Svojím umením ma naučil byť divákom, teda náhodným okoloidúcim vtiahnutým do deja. Donútil nás bez násilia so zatajeným dychom uveriť, že hrané sa deje a že slová z autorského papiera vychádzajú z duše a srdca herca a opanúvajú naše duše a naše srdcia, lebo Chudíkova postava sa stala súčasťou našich životov. Možno pre moju lásku k divadlu a poézii neostávali tie postavy v divadle, ale odnášal som si ich so sebou. A aj po odchode z Bratislavy nikdy som nevynechal príležitosť zájsť do divadla a vidieť, zažiť ho na javisku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Roky som pri každom stretnutí pána Chudíka úctivo zdravil, a on veľmi zdvorilo odpovedal. Raz pri vtedajšom Carltone sa po takej výmene pozdravov pristavil, opýtal sa na zdravie a na rodinku, keďže „sme sa tak dlho nemali príležitosť pozhovárať,“ ako podotkol. Vtedy som mu, jednoznačne polichotený, vysvetlil, že som iba jeden z mnohých jeho ctiteľov, a že ma síce teší jeho záujem, ale nikdy sme sa ešte nezhovárali. Nuž – posmiali sme sa obaja a rozišli sa.

Keď sa Ladislav Chudík stal ministrom kultúry, bol som raz v budove národnej rady. V jednom z kuloárov sme sa stretli a blahoželal som mu - bolo nás tam takých viac. A zasa sa pristavil a už bez omylu o koho ide opýtal sa ma, čo si O TOM myslím. Lebo vraj vidí, že mám čosi na srdci. Tak som mu povedal, že isto zvládne funkciu ministra, ale že je ho na ňu škoda. Z jeho suity sa ozvali nesúhlasné cmukania a ublížené vzdychy. Keďže som však o tom veľa premýšľal, zmohol som sa aj na vysvetlenie: Majstre, na funkciu ministra kultúry stoja určite po Bratislave dlhé rady, a medzi tými čakateľmi isto je niekoľko takých, ktorí by ju zvládli. Majstra Chudíka má však Slovensko len jediného, a na tú funkciu rad nestojí. Ktokoľvek by na ňu čakal, beztak neobstojí. Trochu smutne sa usmial, povedal mi „Takto som to doteraz nevidel,“ podal mi zasa ruku a rozišli sme sa. A o pár týždňov mu zlyhalo srdce, a funkciu ministra položil. Našťastie ho neuťahala na smrť...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ladislav Chudík ma ohromoval aj ako prednášateľ poézie. Ja viem – jestvoval v tomto odbore veľmajster Viliam Záborský, a jeho prednes bol možno právom označovaný za nedostižný, a nenapodobiteľný bol určite. Lenže majster Chudík prednášal básne tak, ako sa dýcha: úprimne, nestrojene, a pritom bolo jasné, že za každým dôsledne vysloveným slovom, zvukom, vdychom či výdychom je prežité krásne, aj keď často smutné či boľavé slovo. A rozprával nám básne tak, že sa nám všetkým chcelo vedieť to tak ako on – a keď už to nebudeme vedieť tak povedať, nuž sa máme aspoň pokúsiť tak ozajstne báseň precítiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dnes som sa opäť zamyslel nad chlapom, ktorý už „nepreskakuje kaluže“ ale je chlap ako sa patrí, je vo svojom umení majstrom nad majstrov... JE, a nie že BOL!

Možno si niekto všimne môj návrh:

Majster Chudík by mal pre schopnú televíziu predniesť ešte veľa básní. Neriskoval by pri tom pád zo schodov či zlyhanie srdca od námahy – a podvečerné chvíľky s ním na obrazovke by nám mnohým dali zasa to, čo mi vo všetkých našich televíziách chýba: poetično, ľudskosť, láskavosť, opravdivosť.

Myslite na Ladislava Chudíka v dobrom! Zaslúži si to.

Peter Lieskovský

Peter Lieskovský

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som politológ a regionalista Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu